Prologs
Grāmata “Sakāmvārdi“ ir krājums ar galvenokārt īsiem sakāmvārdiem. Tie cenšas grāmatas lasītājam nodot zināšanas, praktisku laicīgo gudrību un morālo apziņu visdažādākajās jomās. Grāmatas nosaukums Grāmata “Sakāmvārdi” savu nosaukumu ieguvusi no tās pirmā panta: “Sālamana, Dāvida dēla, Israēla ķēniņa, sakāmvārdi.” Autors Daudzi sakāmvārdi ir piedēvēti ķēniņam Sālamanam. Viņu pazīst kā gudrāko ķēniņu, kāds Israēlam jebkad bijis. Pastāv uzskats, ka viņš uzrakstījis 3000 sakāmvārdu un vairāk nekā 1000 dziesmu (skat. 1. Ķēniņu 5:12). Tomēr grāmatā ir arī citu gudru cilvēku sakāmvārdi – pat dažu, kas dzīvojuši ārpus Israēlas –, tostarp Sakāmvārdi 22:17–24:34. Sālamana vārda pieminēšana uzsver šā teksta būtību un nozīmi. Tēmas Grāmata “Sakāmvārdi” ir izcils bibliskās gudrības grāmatas piemērs. Tā mums ļauj ieraudzīt, ko senajā Israēlā uzskatīja par gudrību. Kad mēs apsveram, kurš vai kas ir gudrs, tad liela nozīme ir bijības izrādīšanai Dieva priekšā. Tiekties pēc īstās gudrības nozīmē cienīt Dievu un dzīvot saskaņā ar viņa noteikumiem. Grāmatā galvenokārt ir sakāmvārdi par praktisko gudrību un to, kā vadīt savu dzīvi. Tos var iedalīt šādās kategorijās: Raksturojums Sakāmvārdi 1–9 un Sakāmvārdi 30–31 ir garākas literāras vienības ar dažāda garuma pantu rindām. Atkal un atkal atkārtojas vieni un tie paši motīvi: gudrība, zināšanas un izpratne, taisnība, bezdievība un dzīves kā ceļa attēlojums. 10.–29. nodaļā uzrakstītie sakāmvārdi satura ziņā ir mazāk ierobežoti, bet formas ziņā stingrāki. Katrs sakāmvārds pēc sava ritma ebreju valodā veido pabeigtu poētisku vienību ar tai raksturīgo paralēlismu. Daudzi sakāmvārdi sastāv no diviem paralēliem apgalvojumiem, kas pauž pretrunu starp kaut ko, kas ir gudrs vai labs, un kaut ko, kas ir ļauns vai slikts. Atrašanās vieta Bībelē Grāmata “Sakāmvārdi” kopā ar Ījaba grāmatu un grāmatu “Mācītājs” pieder...
1 Grāmata “Sakāmvārdi“ ir krājums ar galvenokārt īsiem sakāmvārdiem. Tie cenšas grāmatas lasītājam nodot zināšanas, praktisku laicīgo gudrību un morālo apziņu visdažādākajās jomās. Grāmatas nosaukums Grāmata “Sakāmvārdi” savu nosaukumu ieguvusi no tās pirmā panta: “Sālamana, Dāvida dēla, Israēla ķēniņa, sakāmvārdi.” Autors Daudzi sakāmvārdi ir piedēvēti ķēniņam Sālamanam. Viņu pazīst kā gudrāko ķēniņu, kāds Israēlam jebkad bijis. Pastāv uzskats, ka viņš uzrakstījis 3000 sakāmvārdu un vairāk nekā 1000 dziesmu (skat. 1. Ķēniņu 5:12). Tomēr grāmatā ir arī citu gudru cilvēku sakāmvārdi – pat dažu, kas dzīvojuši ārpus Israēlas –, tostarp Sakāmvārdi 22:17–24:34. Sālamana vārda pieminēšana uzsver šā teksta būtību un nozīmi. Tēmas Grāmata “Sakāmvārdi” ir izcils bibliskās gudrības grāmatas piemērs. Tā mums ļauj ieraudzīt, ko senajā Israēlā uzskatīja par gudrību. Kad mēs apsveram, kurš vai kas ir gudrs, tad liela nozīme ir bijības izrādīšanai Dieva priekšā. Tiekties pēc īstās gudrības nozīmē cienīt Dievu un dzīvot saskaņā ar viņa noteikumiem. Grāmatā galvenokārt ir sakāmvārdi par praktisko gudrību un to, kā vadīt savu dzīvi. Tos var iedalīt šādās kategorijās: Raksturojums Sakāmvārdi 1–9 un Sakāmvārdi 30–31 ir garākas literāras vienības ar dažāda garuma pantu rindām. Atkal un atkal atkārtojas vieni un tie paši motīvi: gudrība, zināšanas un izpratne, taisnība, bezdievība un dzīves kā ceļa attēlojums. 10.–29. nodaļā uzrakstītie sakāmvārdi satura ziņā ir mazāk ierobežoti, bet formas ziņā stingrāki. Katrs sakāmvārds pēc sava ritma ebreju valodā veido pabeigtu poētisku vienību ar tai raksturīgo paralēlismu. Daudzi sakāmvārdi sastāv no diviem paralēliem apgalvojumiem, kas pauž pretrunu starp kaut ko, kas ir gudrs vai labs, un kaut ko, kas ir ļauns vai slikts. Atrašanās vieta Bībelē Grāmata “Sakāmvārdi” kopā ar Ījaba grāmatu un grāmatu “Mācītājs” pieder...
Sālamana, Dāvida dēla, Israēla ķēniņa, sakāmvārdi, 2 kur izzināt gudrību, smelt pamācību,
kur uzzināt gudro izteicienus,
3 kur skoloties prātā, taisnībā,
tiesā un krietnumā,
4 kur vientiešiem atjautu gūt
un jauneklim zinības un izmanību.
5 Klausīsies gudrais un pieņemsies zināšanā,
un sapratējs padomu dabūs,
6 kā iztulkot sakāmvārdu un līdzību,
gudro runas un viņu mīklas.
7 Bijāt Kungu – zinību pamats! Gan gudrību, gan pamācību muļķi nīst!
Brīdinājums no ļauniem biedriem
8 Ieklausies, dēls, sava tēva pamācībās,
neatmet, ko māte tev māca,
9 tas jauks vainags tavai galvai
un rota tavam kaklam!
10 Dēls, ja grēcinieki tevi vilina,
tu neļaujies!
11 Kad tie saka:
nāc mums līdzi, uzglūnēsim asinis izliet,
uzklupsim šķīstajiem, kas bez vainas,
12 kā šeols aprīsim tos dzīvus,
veselus aizrausim bedrē,
13 dārgas mantas sev gūsim,
pildīsim namus ar laupījumu,
14 tu metīsi lozi kopā ar mums,
viens maks būs mums visiem! –
15 Dēls, neej vienu ceļu ar tiem,
nesper kāju uz viņu takas,
16 jo viņu kājas uz nelaimi skrien,
kad tie steidz asinis izliet!
17 Ko dod, ka tīkls plests
ik putnam acu priekšā –
18 tie paši savām asinīm uzglūn,
uzklūp paši savai dzīvībai!
19 Tā iziet visiem, kas grābtin grābj, –
viņu dzīvība izput!
Gudrības saukšana
laukumos ceļ balsi,
21 kņadas vidū sauc,
pie pilsētas vārtiem teic savas runas:
22 vientieši, cik ilgi mīlēsiet vientiesību,
un jūs, mēdītāji, tīkosiet izsmiet,
un, muļķi, nīdīsiet zināšanu?
23 Uzklausiet, kad jūs rāju, –
redzi, pār jums izliešu savu garu,
sacīšu jums, ko gribu teikt!
24 Es saucu – bet jūs novērsāties,
es izstiepu roku – neviens nepalūkojās!
25 Jūs atmetāt visus manus padomus,
kad jūs rāju, jums vienalga,
26 tad arī es –
par jūsu nelaimēm smiešos,
jūs izzobošu, kad jums būs bail,
27 kad kā vētra jums uznāks bailes
un nelaime kā viesulis uzbruks,
kad pār jums nāks posts un mokas.
28 Tad tie sauks mani, bet es neatsaukšos,
tie meklēs mani, bet neatradīs,
29 jo tie ienīda zināšanu
un bijāt Kunga nevēlējās,
30 mans padoms tiem – vienaldzīgs,
kad vien tos rāju, tie ņirdza par mani!
31 Nu tie ēdīs, ko izaudzējuši,
no pašu viltībām būs sāti –
32 jo vientiešu aušība tos nokauj
un muļķus bezrūpība pazudina!
33 Bet, kas mani klausa, tas dzīvos drošs
un savā rimtumā nebīsies ļauna!
© New Latvian Inter-confessional Bible with Deuterocanonicals © Latvian Bible Society, 2012.