Grāmata “Mācītājs” ir viena no Vecās Derības gudrības grāmatām. Tā satur gudrus pārspriedumus par dzīvi.
Grāmatas nosaukums
Ebreju valodā grāmatas nosaukums ir Kohelet – vārds, kas sastopams grāmatas pirmajā pantā un nozīmē “skolotājs” vai “sludinātājs”. Šā vārda tulkojums ir izmantots nosaukumam dažās mūsdienu Bībelēs. Vārds kohelet šajā grāmatā ir sastopams septiņas reizes kā personas vārds kādam, kurš, iespējams, darbojās kā skolotājs. Nosaukumi gan grieķu, gan ebreju valodā cēlušies no vārdu saknēm, kuru nozīme ir “sapulcināt”.
Tēmas
Grāmata “Mācītājs” satur dažādas tēmas, kuras vairāk vai mazāk ir saistītas viena ar otru:
- Labi zināmie vārdi, kas uzrakstīti Mācītājs 1:2, apkopo kādu svarīgu tēmu: “Tukšību tukšība, saka mācītājs, tukšību tukšība – viss ir tukšība.” Šie vārdi, kas veido tēmu, atkārtojas Mācītājs 12:8.
- Pārējās grāmatas tēmas ir norādītas Mācītājs 1:3. Divi vissvarīgākie jautājumi ir par dzīves jēgu un par to, ko cilvēks var darīt, lai būtu laimīgs.
- Vēl viens svarīgs motīvs ir laika un dabas cikls. Nekad nenotiek nekas jauns –viss tikai turpinās.
Šo grāmatu skaidro dažādos veidos. Daži uzskata mācītāju kā cilvēku ar dziļu ticību, bet citi redz viņu kā skeptiķi, pesimistu vai agnostiķi.
Raksturojums
Grāmata “Mācītājs” ir interesanta satura un stila ziņā. Šīs grāmatas trīs dzejiskās vietas ievada trīs labi zināmi apgalvojumi:
- “Viss ir tukšība” (Mācītājs 1:2–12);
- “Savs laiks ik lietai” (Mācītājs 3:1–8);
- “Atceries Radītāju savās jaunības dienās” (Mācītājs 12:1–8).
Šiem fragmentiem ir liela nozīme, jo tie pauž tā saukto cikla motīvu – laika un dabas ciklisko secību.
Taču grāmatas prozai ir arī dzejiskas iezīmes, piemēram, ritms, paralēlisms un tēlainība. Praktisko padomu daļās ritms ir mundrs, bet apcerīgajos fragmentos temps ir lēnāks.
Atrašanās vieta Bībelē
Daudzos Bībeles izdevumos grāmata “Mācītājs” pieder pie dzejas grāmatām.
Ebreju Bībelē grāmata “Mācītājs” ir viena no pieciem ruļļiem (Megilot – ebr. val.), kas ir Rakstu (Ketuvim – ebr. val.) sastāvdaļa. Tradicionāli to lasīja sinagogā Būdiņu svētkos (Sukkot – ebr. val.).
Žanrs
Grāmata “Mācītājs” pieder pie tā sauktās gudrības literatūras tāpat kā, piemēram, Ījaba grāmata un Sakāmvārdu grāmata. Šāda veida literatūra, iespējams, aizsākās profesionālu rakstnieku aprindās, kurus nodarbināja pilīs un tempļos. Tās mērķis ir sniegt lasītājam zināšanas un veicināt morālo apziņu.
Kanons
Grāmata “Mācītājs” savas skeptiskās nostādnes dēļ Bībeles kanonā tika iekļauta tikai vēlīnā tā veidošanas posmā.
Galu galā divi iemesli mudināja šo grāmatu iekļaut kanonā: tradicionālais uzskats, ka tās autors bijis Sālamans, un dievbijību apliecinošs epilogs – Mācītājs 12:9–14.
Mācītājs: uzbūve
Bībeles pētniekiem pašos pamatos nav vienprātības par to, kā šī grāmata būtu jāsadala. Iespējams, ka grāmatu Mācītājs izveidoja daļēji nejauši un daļēji, apvienojot dažādus teicienus un novērojumus.
Izkārtojums
Šķiet, ka vienīgā lieta, kas par šo grāmatu ir pilnīgi skaidrs, ir tas, ka tā sākas ar nosaukumu (Mācītājs 1:1) un beidzas ar epilogu (Mācītājs 12:9–14). Pirmais pants pēc nosaukuma (1:2) un pēdējais pants pirms epiloga (12:8) ir gandrīz identiski un veido ietvaru centrālajam tekstam – tas beidzas tā, kā iesākās.
Grāmatas uzbūvē trūkst līdzsvara. Tas saskan ar grāmatas galveno vēsti, kas, šķiet, līdzsvaru pastāvīgi noraida. Lasītājam nākas atkal un atkal jautāt, vai runātājs ir Mācītājs vai cilvēks, ar kuru viņš pārspriež tēmas.
Mācītājs: sarakstīšanas laiks
Ir grūti noteikt, kad un kas ir sarakstījis grāmatu “Mācītājs”.
Tradicionālais uzskats par sarakstīšanas laiku
Mācītājs 1:1 šī grāmata piedēvēta Dāvida dēlam. Sālamans tradicionāli tika uzskatīts par tās autoru. Tādā gadījumāšī grāmata varētu būt uzrakstīta 10. gs. pirms Kristus.
Mūsdienu uzskats par sarakstīšanas laiku
Pašlaik lielākā daļa pētnieku uzskata, ka grāmata “Mācītājs” ir sarakstīta 6.–3. gs. pirms Kristus.
Ņemot vērā aramiešu un persiešu valodas ietekmi uz valodu grāmatā “Mācītājs”, šai grāmatai jābūt uzrakstītai pēc Bābeles trimdas, pēc 6. gs. pirms Kristus. Pamatojoties uz grāmatas filozofisko domu, tā, visticamāk, ir sarakstīta 3. gs. beigās pirms Kristus. Ir skaidrs tas, ka Jēzus, Sīraha dēls, autors deuterokanoniskajai grāmatai “Sālamana gudrība”, kas tika uzrakstīta ap 190. g. pirms Kristus., zināja grāmatu “Mācītājs” un to izmantoja.
Ļoti iespējams, ka grāmata ir sarakstīta Jeruzālemē.