Grāmata “Sakāmvārdi“ ir krājums ar galvenokārt īsiem sakāmvārdiem. Tie cenšas grāmatas lasītājam nodot zināšanas, praktisku laicīgo gudrību un morālo apziņu visdažādākajās jomās. Grāmatas nosaukums Grāmata “Sakāmvārdi” savu nosaukumu ieguvusi no tās pirmā panta: “Sālamana, Dāvida dēla, Israēla ķēniņa, sakāmvārdi.” Autors Daudzi sakāmvārdi ir piedēvēti ķēniņam Sālamanam. Viņu pazīst kā gudrāko ķēniņu, kāds Israēlam jebkad bijis. Pastāv uzskats, ka viņš uzrakstījis 3000 sakāmvārdu un vairāk nekā 1000 dziesmu (skat. 1. Ķēniņu 5:12). Tomēr grāmatā ir arī citu gudru cilvēku sakāmvārdi – pat dažu, kas dzīvojuši ārpus Israēlas –, tostarp Sakāmvārdi 22:17–24:34. Sālamana vārda pieminēšana uzsver šā teksta būtību un nozīmi. Tēmas Grāmata “Sakāmvārdi” ir izcils bibliskās gudrības grāmatas piemērs. Tā mums ļauj ieraudzīt, ko senajā Israēlā uzskatīja par gudrību. Kad mēs apsveram, kurš vai kas ir gudrs, tad liela nozīme ir bijības izrādīšanai Dieva priekšā. Tiekties pēc īstās gudrības nozīmē cienīt Dievu un dzīvot saskaņā ar viņa noteikumiem. Grāmatā galvenokārt ir sakāmvārdi par praktisko gudrību un to, kā vadīt savu dzīvi. Tos var iedalīt šādās kategorijās: Raksturojums Sakāmvārdi 1–9 un Sakāmvārdi 30–31 ir garākas literāras vienības ar dažāda garuma pantu rindām. Atkal un atkal atkārtojas vieni un tie paši motīvi: gudrība, zināšanas un izpratne, taisnība, bezdievība un dzīves kā ceļa attēlojums. 10.–29. nodaļā uzrakstītie sakāmvārdi satura ziņā ir mazāk ierobežoti, bet formas ziņā stingrāki. Katrs sakāmvārds pēc sava ritma ebreju valodā veido pabeigtu poētisku vienību ar tai raksturīgo paralēlismu. Daudzi sakāmvārdi sastāv no diviem paralēliem apgalvojumiem, kas pauž pretrunu starp kaut ko, kas ir gudrs vai labs, un kaut ko, kas ir ļauns vai slikts. Atrašanās vieta Bībelē Grāmata “Sakāmvārdi” kopā ar Ījaba grāmatu un grāmatu “Mācītājs” pieder...
1 Grāmata “Sakāmvārdi“ ir krājums ar galvenokārt īsiem sakāmvārdiem. Tie cenšas grāmatas lasītājam nodot zināšanas, praktisku laicīgo gudrību un morālo apziņu visdažādākajās jomās. Grāmatas nosaukums Grāmata “Sakāmvārdi” savu nosaukumu ieguvusi no tās pirmā panta: “Sālamana, Dāvida dēla, Israēla ķēniņa, sakāmvārdi.” Autors Daudzi sakāmvārdi ir piedēvēti ķēniņam Sālamanam. Viņu pazīst kā gudrāko ķēniņu, kāds Israēlam jebkad bijis. Pastāv uzskats, ka viņš uzrakstījis 3000 sakāmvārdu un vairāk nekā 1000 dziesmu (skat. 1. Ķēniņu 5:12). Tomēr grāmatā ir arī citu gudru cilvēku sakāmvārdi – pat dažu, kas dzīvojuši ārpus Israēlas –, tostarp Sakāmvārdi 22:17–24:34. Sālamana vārda pieminēšana uzsver šā teksta būtību un nozīmi. Tēmas Grāmata “Sakāmvārdi” ir izcils bibliskās gudrības grāmatas piemērs. Tā mums ļauj ieraudzīt, ko senajā Israēlā uzskatīja par gudrību. Kad mēs apsveram, kurš vai kas ir gudrs, tad liela nozīme ir bijības izrādīšanai Dieva priekšā. Tiekties pēc īstās gudrības nozīmē cienīt Dievu un dzīvot saskaņā ar viņa noteikumiem. Grāmatā galvenokārt ir sakāmvārdi par praktisko gudrību un to, kā vadīt savu dzīvi. Tos var iedalīt šādās kategorijās: Raksturojums Sakāmvārdi 1–9 un Sakāmvārdi 30–31 ir garākas literāras vienības ar dažāda garuma pantu rindām. Atkal un atkal atkārtojas vieni un tie paši motīvi: gudrība, zināšanas un izpratne, taisnība, bezdievība un dzīves kā ceļa attēlojums. 10.–29. nodaļā uzrakstītie sakāmvārdi satura ziņā ir mazāk ierobežoti, bet formas ziņā stingrāki. Katrs sakāmvārds pēc sava ritma ebreju valodā veido pabeigtu poētisku vienību ar tai raksturīgo paralēlismu. Daudzi sakāmvārdi sastāv no diviem paralēliem apgalvojumiem, kas pauž pretrunu starp kaut ko, kas ir gudrs vai labs, un kaut ko, kas ir ļauns vai slikts. Atrašanās vieta Bībelē Grāmata “Sakāmvārdi” kopā ar Ījaba grāmatu un grāmatu “Mācītājs” pieder...
Salamana, Israēla ķēniņa, Dāvida dēla, pamācības 2 Piesavināties dzīves ziņu, iekšēju stāju un prātu,
3 Mācīties gudrību, tiesu, taisnību un vienkāršas sirds skaidrību,
4 Lai neprašas kļūtu pratēji un jaunieši prātīgi un apdomīgi.
5 Kas ir gudrs un zinīgs, tas klausās un labojas, un kas ir prātīgs, tas ļaujas sev ko sacīt,
6 Lai viņš šīs pamācības un to īsto izpratni uztvertu pareizi, tāpat arī zinīgo vīru mācības un viņu paraugus.
7 Bijība tā Kunga priekšā ir atziņas sākums. Garīgi bezrūpīgi nebēdnieki nonievā cilvēka īsteno atziņu, cilvēka garīgo satvaru un iekšējo stāju.
8 Mans bērns, palieci uzticīgs sava tēva pamācību tevī izveidotajam gara satvaram un nepamet savas mātes mācības!
9 Jo visas tās kopā ir kā krāšņs vainags tavai galvai un skaista rota tavam kaklam.
10 Mans bērns, ja tevi ļauni grēcinieki vilina, tad neseko viņiem.
11 Ja viņi saka: „Nāc mums līdzi! Mums slāpst pēc citu asinīm, un mēs esam nodomājuši bez kāda iemesla uzbrukt nevainīgiem cilvēkiem!
12 Mēs taisāmies viņus aprīt dzīvus, kā to dara elle, un dievbijīgus cilvēkus pazudināt, it kā viņi jau ar vienu kāju kapā stāvētu!
13 Mēs taisāmies iegūt lielu mantu, mēs taisāmies pildīt mūsu namus ar laupījumu!
14 Saņemies droši un nāc mums līdzi! Mūsu naudas maks būs par mums visiem tikai viens un kopējs!“
15 Mans bērns, neej ar viņiem vienu ceļu, virzi savus soļus projām no viņu tekas!
16 Jo viņu kājas skrien ļaunumam pretī un steidzas, lai izlietu asinis.
17 Ir jau nu gan veltīgi izstiept tīklu pumu acu priekšā,
18 Bet viņi kāro pēc pašu asinīm un tīko paši pēc savas dzīvības.
19 Tā klājas negaušiem, kuri dzenas pēc negoda peļņas; viņu skopums un negausība atņem dzīvību viņiem pašiem.
20 Bet īstā gudrība tomēr skaļi pauž savu nemieru un liek uz ielām atskanēt savai balsij;
21 Tā sauc pie ieejām vārtos, vērs-damās pret tautu; tās balss atskan visā pilsētā:
22 „Cik ilgi jūs gribat palikt neprašas citu neprašu priekšā, cik ilgi paviršiem zobgaļiem būs patika par visu zoboties, un garīgi bezrūpīgie drīkstēs nonievāt dievišķīgās mācības?
23 Veltījiet labāk savu uzmanību maniem norādījumiem par sodu! Redzi, es gribu jums skaidri izpaust sava gara centienus un darīt zināmus savus vārdus.
24 Kad es nu saucu un jūs kavējaties uzklausīt mani, kad es izstiepju tagad savu roku un neviens neliekas par to ne zinis,
25 Un kad jūs nicināt manus padomus un nebēdājat par maniem soda piedraudējumiem,
26 Tad es smiešos par jums, kad jums nelabi klāsies, un zobošos par jums, ja jums pienāks tas, no kā jūs bīstaties,
27 Un kad pār jums nāks kā vētra tas, ko jūs baidāties, un jūsu nelaime jums ies pāri kā negaiss, un kad jūs vispārīgi pārņems likstas un bēdas,
28 Tad viņi mani sauks, bet es neatbildēšu, viņi cītīgi meklēs mani un neatradīs.
29 Tas tāpēc, ka viņi nonicināja manu mācību un negribēja sajust bailes tā Kunga priekšā;
30 Ka viņi negribēja manu padomu un nonicināja manus soda norādījumus;
31 Tad lai nu viņi bauda paši savas dziļākās gara būtības augļus, un lai atēdas paši sava padoma.
32 Jo, ko neprātīgie iekāro, tas viņus nogalina, un darīgi bezrūpīgo laime viņus pašus pazugina; tāpat muļķus pazudina viņu nepamatotā pašpaļāvība.
33 Bet kas man paklausa, paliks drošs un neapdraudēts, viņam visa kā būs diezgan, un viņš nebīsies nekādas nelaimes.“
© Latvian Bible © Latvian Bible Society, 1965.