1. un 2. Ķēniņu grāmata veido nepārtrauktu stāstu, kas ir 1. un 2. Samuēla grāmatas turpinājums. Bībelē šis stāsts – iespējams, tā apjoma dēļ – ir sadalīts divās grāmatās. Ķēniņu grāmatās mēs lasām stāstus par ķēniņiem, kas valdīja pēc Dāvida. Grāmatas nosaukums Nosaukums Ķēniņu grāmata norāda uz to, ka tā stāsta par ķēniņiem, kuri valdīja pār Israēlu un Jūdu četrus gadsimtus – 10.–6. gs. pirms Kristus. Saturs 2. Ķēniņu grāmata stāsta par: Abas daļas beidzas ar galvaspilsētas iekarošanu un trimdu. Šīs valsts mēroga katastrofas tiek uzskatītas par sekām tam, ka gan Israēls, gan Jūda ir kļuvušas neuzticīgas Kungam. Tempļa iznīcināšana un liela iedzīvotāju skaita aizvešana uz Bābeli ir milzīgs pagrieziena punkts Israēla tautas vēsturē. Tēmas 1. un 2. Ķēniņu grāmata nesniedz mums bezkaislīgu vēstures izklāstu. Stāsti ir rakstīti tāpēc, lai sniegtu novērtējumu par konkrētiem notikumiem un dažādiem ķēniņiem. Kritērijs šādam novērtējumam ir tas, vai ķēniņš ir rīkojies saskaņā ar Kunga gribu vai pretēji tai. Kalpošana citiem dieviem ir galvenā nepaklausības pazīme. Tā apdraud Israēla tautas pastāvēšanu gan politiskā, gan reliģiskā aspektā. Saskaņā ar šo kritēriju Ziemeļu valsts, Israēla, ķēniņiem klājas slikti, bet Jūdas ķēniņu vērtējums ir tikai daļēji labvēlīgs. Jūdas valsts vēsture, kas aprakstīta 1. un 2. Ķēniņu grāmatā, ir pārformulēta 2. Laiku grāmatā. Atrašanās vieta Bībelē Ņemot vērā 1. un 2. Ķēniņu grāmatas vēsturisko saturu, tās tiek uzskatītas par vēsturiskajām grāmatām, tāpat kā Jozuas, Soģu, 1. Samuēla un 2. Samuēla grāmata. Ebreju Bībelē, Tanahā, abas Ķēniņu grāmatas ir novietotas pie Agrīnajiem praviešiem. Šajās grāmatās pravieši pastāvīgi atgādina tautai Mozus likumus un brīdina nepārkāpt baušļus. Abas Ķēniņu grāmatas ir rakstītas no trimdas perspektīvas. Tāpēc tās sniedz mums ieskatu par to, kā Israēla vēsture galu galā...
1 1. un 2. Ķēniņu grāmata veido nepārtrauktu stāstu, kas ir 1. un 2. Samuēla grāmatas turpinājums. Bībelē šis stāsts – iespējams, tā apjoma dēļ – ir sadalīts divās grāmatās. Ķēniņu grāmatās mēs lasām stāstus par ķēniņiem, kas valdīja pēc Dāvida. Grāmatas nosaukums Nosaukums Ķēniņu grāmata norāda uz to, ka tā stāsta par ķēniņiem, kuri valdīja pār Israēlu un Jūdu četrus gadsimtus – 10.–6. gs. pirms Kristus. Saturs 2. Ķēniņu grāmata stāsta par: Abas daļas beidzas ar galvaspilsētas iekarošanu un trimdu. Šīs valsts mēroga katastrofas tiek uzskatītas par sekām tam, ka gan Israēls, gan Jūda ir kļuvušas neuzticīgas Kungam. Tempļa iznīcināšana un liela iedzīvotāju skaita aizvešana uz Bābeli ir milzīgs pagrieziena punkts Israēla tautas vēsturē. Tēmas 1. un 2. Ķēniņu grāmata nesniedz mums bezkaislīgu vēstures izklāstu. Stāsti ir rakstīti tāpēc, lai sniegtu novērtējumu par konkrētiem notikumiem un dažādiem ķēniņiem. Kritērijs šādam novērtējumam ir tas, vai ķēniņš ir rīkojies saskaņā ar Kunga gribu vai pretēji tai. Kalpošana citiem dieviem ir galvenā nepaklausības pazīme. Tā apdraud Israēla tautas pastāvēšanu gan politiskā, gan reliģiskā aspektā. Saskaņā ar šo kritēriju Ziemeļu valsts, Israēla, ķēniņiem klājas slikti, bet Jūdas ķēniņu vērtējums ir tikai daļēji labvēlīgs. Jūdas valsts vēsture, kas aprakstīta 1. un 2. Ķēniņu grāmatā, ir pārformulēta 2. Laiku grāmatā. Atrašanās vieta Bībelē Ņemot vērā 1. un 2. Ķēniņu grāmatas vēsturisko saturu, tās tiek uzskatītas par vēsturiskajām grāmatām, tāpat kā Jozuas, Soģu, 1. Samuēla un 2. Samuēla grāmata. Ebreju Bībelē, Tanahā, abas Ķēniņu grāmatas ir novietotas pie Agrīnajiem praviešiem. Šajās grāmatās pravieši pastāvīgi atgādina tautai Mozus likumus un brīdina nepārkāpt baušļus. Abas Ķēniņu grāmatas ir rakstītas no trimdas perspektīvas. Tāpēc tās sniedz mums ieskatu par to, kā Israēla vēsture galu galā...
Pēc Ahaba nāves Moābs atkrita no Israēla. 2 Kad Ahasja izkrita cauri savas augštelpas loga režģojumam Samarijā, sasitās un gulēja slims, tad viņš nosūtīja vēstnešus un tiem sacīja: „Ejiet un iztaujājiet Ekronas dievu Baāl-Zebubu, vai es no šīs slimības izveseļošos!“
3 Bet tā Kunga eņģelis sacīja Elijam no Tisbes: „Celies, dodies pretī Samarijas ķēniņa sūtņiem un saki viņiem: „Vai tad Israēlā nav Dieva, ka jūs ejat, lai izjautātu Ekronas dievu Baāl-Zebubu?
4 Tāpēc tas Kungs saka tā: „No tās gultas, kur tu guli, tu vairs nepiecelsies, jo tu mirdams mirsi!“ Un Elija devās tālāk.
5 Kad nu vēstneši nāca atpakaļ pie ķēniņa, tad viņš tiem jautāja: „Kāpēc jūs esat nākuši atpakaļ?“
6 Un tie viņam atbildēja: „Kāds vīrs nāca mums pretī, un tas mums teica: „Ejiet, griezieties atpakaļ pie ķēniņa, kas jūs ir sūtījis, un sakiet viņam: tā saka tas Kungs: Vai tad Israēlā nav neviena Dieva, ka tu esi sūtījis, lai izjautātu Ekronas dievu Baāl-Zebubu? Tādēļ, no tās gultas, kujrā tu esi iekāpis, tu vairs neizkāpsi, jo tev jāmirst!“
7 Tad viņš tiem jautāja: „Kāds tas vīrs izskatījās, kas jums nāca pretī un uz jums šos vārdus runāja?“
8 Un tie viņam atbildēja: „Tas vīrs bija ģērbies spalvainas ādas kažokā un apjozies ar ādas jostu ap saviem gurniem.“ Tad viņš nodomāja: „Tas ir Elija no Tisbes!“
9 Un viņš pie tā nosūtīja virsnieku pār piecdesmit vīriem līdz ar tiem piecdesmit, kas viņam bija. Un kad tas bija pie viņa kalnā uzkāpis, tad, redzi, Elija sēdēja kalna virsotnē, un tas uz viņu sacīja: „Tu, Dieva vīrs, ķēniņš ir pavēlējis: kāp zemē!“
10 Bet Elija atbildēja un sacīja virsniekam pār piecdesmit vīriem: „Ja es tiešām esmu Dieva vīrs, tad lai uguns nonāk no debesīm un aprij tevi un tavus piecdesmit vīrus!“ Tad krita no debesīm uguns un aprija viņu līdz ar viņa piecdesmit vīriem.
11 Bet ķēniņš no jauna pie tā nosūtīja citu virsnieku pār piecdesmit vīriem un viņa piecdesmit vīrus, tas viņu uzrunāja un sacīja: „Tu, Dieva vīrs, tā saka ķēniņš: Steidzies ātri, nāc lejā!“
12 Bet Elijs atbildēja un tiem sacīja: „Ja es esmu Dieva vīrs, tad lai uguns krīt no debesīm un lai aprij tevi ar taviem piecdesmit vīriem!“ Tad Dieva uguns krita no debesīm un aprija to un viņa piecdesmit vīrus.
13 Bet ķēniņš nosūtīja vēl trešo virsnieku pār piecdesmit vīriem līdz ar viņa piecdesmit karavīriem, kas viņam bija. Kad nu šis trešais virsnieks uzkāpa pie viņa augšā, tad viņš nokrita Elijas priekšā ceļos, lūdza piedošanu no viņa un sacīja viņam: „Tu, Dieva vīrs, es tevi lūdzu, lai mana dvēsele un šo tavu piecdesmit kalpu dvēseles ir dārgas tavās acīs!
14 Redzi, uguns nonāca no debesīm, un tā aprija tos divus iepriekšējos virsniekus pār piecdesmit vīriem līdz ar viņu piecdesmit vīriem; bet nu tagad, lai mana dzīvība ir dārga tavās acīs!“
15 Tad tā Kunga eņģelis sacīja Elijam: „Nokāp kopā ar viņu, un nebīsties no viņa!“ —Tad Elija cēlās un nokāpa un gāja kopā ar viņu pie ķēniņa.
16 Un viņš sacīja tam: tā saka tas Kungs: „Tāpēc ka tu esi sūtījis sūtņus, lai tie izjautātu Ekronas dievu Baāl-Zebubu, it kā kad nebūtu Israēlā Dieva, kuļ-u varētu izvaicāt, tādēļ tu no tās gultas, kurā tu esi iekāpis, vairs neizkāpsi laukā, jo tev jāmirst.
17 Un tā viņš nomira, kā tā Kunga vārds, ko Elija bija vēstījis, sacīja; un Jorāma, Jūdas ķēniņa Jošafata dēla, otrā valdīšanas gadā, Jorāms kļuva ķēniņš viņa vietā, jo viņam nebija dēla.
18 Un kas vēl ir stāstāms par Ahasju ko viņš ir darījis, tas viss ir aprakstīts Israēla ķēniņu Laiku grāmatā.
© Latvian Bible © Latvian Bible Society, 1965.